Jön Az XXl!
A világ első tehergépkocsiját 1896-ban készítette a
Daimler-Motoren-Gesellschaft, az akkoriban még a Stuttgart melletti, ma már a
városhoz tartozó Cannstattban. A másfél tonnás, ló nélküli kocsit a hátsó
tengely mögé épített kéthengeres, 4 lóerős teljesítményű Phönix motor hajtotta.
A teherszállító járművek ereje, sebessége, biztonsága és kényelme az óta a
sokszorosára nőtt, csakúgy, mint a közúti szállítás aránya, amely újabb
forradalmi lépés előtt áll, hiszen a forgalom robbanásszerű fejlődésére lehet
számítani. Szakértői tanulmányok szerint a következő tíz évben másfélszeresére
nő a kamionokkal szállított áruk mennyisége, ez pedig nagyobb és hosszabb
szerelvények építését teszi szükségessé. A műszaki megoldásnál már csak a
törvényi változtatások nehezebbek, hiszen több oldalról is támadják a
tervezetet. A harmadik évezredben a meg növekedett igényeket már nem lehet a
kamionok számának növelésével kielégíteni. A légi közlekedéshez hasonlóan
közúton is nagyobb kapacitású járművekre van szükség. Az XXL méretűnek jelzett
vontatmányok hossza 25, 5 méter, összgördülő tömege, pedig 60 tonna lenne. Az
ellenzők tábora szerint a nehezebb kamionok tönkreteszik az utakat, a mamutok
fejlesztését támogatók, pedig azt bizonyítják, hogy a vontatmányok a jelenlegi
öt helyett nyolc tengelyen gördülnének, így nem jut nagyobb terhelés az utakra,
miközben 20 százalékkal kevesebb lenne az egy tonnakilométerre eső
üzemanyag-fogyasztás, és ezzel arányosan a károsanyag-kibocsátás. A XXL modellek
készek, menetrendszerű közlekedésüket már csak jogi sorompók akadályozzák, ám
várhatóan ezek hamarosan felemelkednek, és elindulhatnak a kamionjumbók, amelyek
már az újjáépülő selyemúton is közlekednek majd. A több mint tízezer kilométeres
táv megtétele egyelőre még embert és gépet próbáló vállalkozás, ám az egykori
karavánút kiépítése meggyorsítja a közlekedést Európa és Ázsia között. Az elmúlt
negyedszázadban már többször is megpróbálták törvényi szabályozással
tehermentesíteni a közutakat, ám korlátozó intézkedések ellenére is tovább nőtt
a közúti szállítás részaránya, amely Európában már több mint 70 százalékos. A
kevésbé rugalmas vasút miatt a személy- és áruforgalom a közútra terelődött,
pedig a kormányzatok mindent megpróbáltak, hiszen az egyre gyorsabb tempójú
autópálya-építések és -felújítások ellenére környezetvédelmi és
közlekedésbiztonsági szempontból is kritikussá vált a közúti közlekedés
állapota. Az utak védelmében először a nehéz teherautók tengelynyomását
korlátozták, és a túlterhelt járművek vezetőit már évtizedek óta szigorúan
büntetik. Közben a járművek és motorok fejlődésének köszönhetően nemcsak
komfortjuk, hanem biztonságuk és sebességük is nőtt, ezért a következő lépcsőben
környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági megfontolásokból 90 km/órára maximálták
a nehéz-teherautók tempóját. Ám hiába a jogi korlátozás: a találékony vezetők
megtalálják a megfelelő szakembert az elektronikus határolók feloldására, sokan
még a digitális menetíró, vagyis a tachográf manipulálásától sem riadnak vissza.
A közelmúltban éppen ilyen tapasztalataikat ismertették osztrák rendőrök egy
közlekedéstudományi konferencián, ahol külön kiemelték a magyarok
leleményességét. Pedig kockáztatni veszélyes, hiszen egy fuvarozócég működéséhez
nélkülözhetetlen okmányt, az Európai Unió országaiba szóló útvonalengedélyt
vonhatják meg, a jármű forgalmi engedélyéről már nem is beszélve. Az egyre több
országban bevezetett útdíjak miatt is egyre többször számíthatnak az autósok,
különösen a kamionosok kényszerű megállásra, bár a műholdas és mikrohullámú
rendszerekkel erre egyre kevesebbszer lenne szükség, ám a bliccelők és
ügyeskedők miatt a hatóságok növelik az ellenőrzések számát és szigorát. A
nehézteherautó-vezetők kötelező pihenőidejének betartatása mellett a
munkaszüneti és ünnepnapokon bevezetett kamionstop is az áruk mozgását lassítja,
ezért a szombati napokon is engedélyeznék a nehéz-teherautók közlekedését, a
magyarázat szerint ez az intézkedés a közlekedés biztonságát növelné.

Fel.
Országuti szerelvények
Az országúti szerelvények a világ legnagyobb teherautói, amik voltaképpen
gumikeréken guruló vonatok, mert a nyergesvontató, az úgynevezett kamion, több
pótkocsit is vontathat. Ezek a kamionok nagyrészt Ausztráliában jellemzőek.
Hiszen, hol máshol is közlekedhetnének ezek az országúti szerelvények másnevén a
Road Train-ek, mint a 7,7 millió négyzetkilométernyi területű földrészen. A
vasúthálózat nem túl sűrű Ausztráliában, így már régóta a közúti forgalom
dominál. Hatékonyabbá tételének legegyszerűbb módja, pedig a vontatójárműhöz
kapcsolt egy, két vagy akár három utánfutó. A vontatók többnyire az USA-ból
származnak, néhány módosítással: jobboldali kormányzásúak légszűrőjük torka
nagyon magasan van, hogy minél kevesebb port és homokot szívjon be, a szerelvény
oldalain pedig rengeteg tartalék üzemanyagtartályt helyeztek el. A motor
teljesítménye gyakran eléri az 550 lóerőt, a vontató orrára többnyire masszív
védőrácsot szerelnek, amely a hűtőt és a fényszórókat védi egy esetleges
ütközésnél. Ezek a szerelvények gyakran elérik az 50 méteres hosszúságot, a
rekordot az Unirersal Transport Operation Western Star-jai tartják, amelyek
szünet nélkül ingáznak McArthur River ónbányái és a Bing Bong kikötő között. A
8x6-os vontatók három utánfutót húznak, amelyek összesen 28 tengelyn és 110
keréken gördülnek, a megrakott szerelvény teljes tömege elérheti a 250 tonnát.

Fel.
Energiaforrás
Az első haszonjárművek gőz- ,villany vagy benzinhajtásúak voltak, a maiak
többsége viszont dízelhajtású. Az első kielégítően működő dízelhajtású közúti
járművek az 1920-as években jelentek meg. A dízelmotorok egyaránt igen jól
használhatóak a nagy teljesítményt követelő munkákra és a kis sebességgel is
elvégezhető feladatokra, ezért használják őket például a városi taxikban és az
autóbuszokban. Az 1920-as évek végére visszaszorult a gőzhajtású közúti jáművek
gyártása. Ezeknek a járműveknek az volt a legfőbb hibájuk, hogy nem tudtak
rögtön elindulni, némi idő kellett ugyanis a víz forrásáig és a gőz
kifejlődéséig. Az akkumulátorral táplált járművek viszont azonnal elindulhattak.
Az akkumulátorok hibája azonban az volt, hogy hamar kimerültek, ezért a
villanyhajtású járművek nem tehettek meg nagyobb távolságokat, és az
akkumulátorok teljesítménye nem volt elegendő nagyobb teherautó vagy autóbusz
meghajtására. Jóllehet az akkumulátorok és a villanymotorok hatásfoka egyre
javult, az adott méretű akkumulátorban tárolható energia mennyiségének még sokat
kell növekednie ahhoz, hogy a villamos meghajtású gépjárművek valamely típusa a
hagyományos járművek helyébe léphessen. A mai teherautók félautomata erőátviteli
rendszerének összetevői: 12 fokozatú sebesség váltó, számítógép,
sebességválasztó, műszerfali kijelző, pneumatikus sebességváltó, elektronikus
kuplung. A dízelmotor részei közé tartoznak a motortömbben fel-lejáró dugattyúk,
dugattyúrudak kötik össze őket a forgattyústengellyel, így működtetik a motort.
A dugattyúk fel- és lefelé mozgását a forgattyústengety a lendítőkerék
forgómozgásává alakítja át. Ez adja tovább a motor erejét. A befecskendezőfúvóka
adagolja a motorba a tüzelőanyagot. Az olajteknőben összegyűlő motorolaj
folyamatosan keni a motort. A hűtő és a hűtőventilátor megakadályozza a motor
túlmelegedését.
Fel.
Adatmagyarázat egy fiktív alvázszám alapján.
-
Legyen mondjuk Pl.: Rába U26 256 6488060062.
-
Rába: gyártó
-
U26: a típus, és a terhelhetőség tonnában
-
256: a motor teljesítménye Le-ben
-
64: 6x4-es kerékképlet, azaz duplahúzós
-
8806: gyártási év, hó
-
0062: a sorozat 62. számú autója
Gondolom mindenki, érti!!!! :)
Fel.
Speciális járművek
A betonkeverő: Régen még a nagyobb építkezéseken is kézzel vagy kicsi
betonkeverővel keverték össze a homokot, cementet és a meszet, ha betont vagy
habarcsot készítettek. Ma készbetonnal dolgoznak, amelyet betonszállító
teherautó hoz az építkezési területre. A folyékony készbetont az adagoló
tölcséren keresztül át töltik de, a betonszállító teherautó dobjába amit
állandóan a (régi kamazoknál egy benzines motor a moderneknél már hidraulikus)
motor forgatja, ezáltal a beton nem köt meg, és a felülete nem keményedik meg. A
készbetont az ürítő berendezés csúszdáján át lehet az építkezésen leereszteni.

A billencs: A billenős teherautót megtöltik a kitermelt, földel, amelyet egy
lerakóhelyre szállítja, és kiüríti. A vezető a fülkétől egy kallantyúval todja
mozgásra bírnia a billenő berendezést. A dugattyú fölfelé mozog, ezzel a rakodó
felületet elöl magasabbra, nyomja, és rajta lévő föld vagy törmelék hátul
lecsúszik.
Fel.
VEZETÉSI ÉS PIHENŐIDŐRE VONATKOZÓ ELŐÍRÁSOK:
Fogalmak:
Megszakítás: legalább 15 perces időtartam, mely alatt a
gépjárművezető szabadon rendelkezhet az idejével.
Pihenőidő: legalább 1 órás időtartam, mely alatt a gépjárművezető
szabadon rendelkezhet az idejével
Hét: hétfő 0.00 óra és vasárnap 24.00 óra közötti időtartam
Nap: 0.00 óra és 24.00 óra közötti időtartam
Vezetési időszak: a napi munkaidő kezdetétől a legalább 8 órás
pihenőidő végéig tart 24 ill. 30 óránál rövidebb lehet, de hosszabb nem (ld.
napi pihenőidőnél)
Vezetési idő:
Naponta: Két napi, ill. napi és heti pihenőidő között nem haladhatja
meg a 9 órát. Hetente 2 alkalommal 10 órára hosszabbítható
Hetente: 56 óra, mivel a hatodik vezetési időszak után kötelező heti
pihenőt beiktatni. Nemzetközi, nem menetrend szerinti személyszállítás esetén 65
óra, mivel a tizenkettedik vezetési időszak után kötelező heti pihenőt
beiktatni. Kéthetente: 90 óra (bármely egymást követő két héten)
Megszakítások: Minden 4,5 órás vezetési időszakot 45 perc olyan
szünetnek kell követnie, amikor a járművezető szabadon rendelkezik az idejével.
A 45 perc felosztható 2 vagy 3 legalább 15 perces részre. (A 15 percnél rövidebb
megszakítás beleszámít a vezetési időbe, valamint minden 45 perc megszakítás
teljesítése után ismét 4,5 óra vezetési idő következhet.) Megszakításnak
minősülhet több vezetővel közlekedő jármű esetén a jármű haladása közben nem
vezetéssel töltött idő, a várakozással töltött idő, valamint ha a járművet
útjának egy részén komppal vagy vasúton szállítják, az eközben eltöltött idő.
Napi pihenőidő:
- Minden 24 órás időszakban a járművezető számára legalább 11 egymást követő
órából álló pihenési időszakot kell biztosítani. A pihenőidő hálófülkével
rendelkező és parkoló járműben is eltölthető.
- A napi pihenési időszak egy héten (hétfő 0.00 óra és vasárnap 24.00 óra
közötti időtartam) legfeljebb háromszor 9 egymást követő órára csökkenthető. A
csökkentést a következő héten oly módon kell pótolni, hogy annak legalább 8 órás
pihenési időszakot kell kiegészíteni.
- A napi pihenőidő 2 vagy 3 részre megosztható. Az utolsó rész időtartama
legalább 8 egymást követő óra kell legyen. Az összes napi pihenőidő ekkor 12
óránál kevesebb nem lehet.
- Ha a járművet útjának egy részén komppal vagy vasúton szállítják, akkor a
11 egymást követő óra napi pihenési időszak egyszer, legfeljebb 1 órára, a be-
vagy kiszállás idejére megszakítható. Ekkor a pihenési időszak – a
megszakítással együtt – legalább 13 egymást követő óra kell legyen. Hálóhelynek
a teljes pihenési időszak alatt a járművezető rendelkezésére kell állni. A
kompon vagy vasúton eltöltött idő hálóhely rendelkezésre állása esetén a
megosztott napi pihenő részének is tekinthető.
- Ha két vagy több járművezető áll rendelkezésre folyamatosan a jármű
vezetésére, minden 30 órás időszakban minden vezetőnek legalább 8 egymást követő
órán át tartó pihenőt kell tartania. A pihenőt mozgó járművön nem lehet
megtartani. (Állandóan több járművezetőnek kell utaznia a járművön, ha bármely
időpontban ez nem teljesül – pl. valamelyik járművezető egyedül közlekedik – a
24 órás ciklusra vonatkozó előírásokat kell betartani.)
Heti pihenőidő:
- Legalább 45 egymást követő óra. Legkésőbb a 6. napi vezetési időszak után,
vagy a 6. munkanap után, vagy a 90 órás kétheti vezetési idő elérésekor meg kell
kezdeni.
- Csökkenthető:
- a.) legalább 36 egymást követő órára, ha a járművezető otthon, vagy a jármű
telephelyén tölti el.
- b.) legalább 24 egymást követő órára, ha a járművezető máshol tölti el.
Minden csökkentést ugyanannyi órával pótolni kell. A pótlásnak legalább 8 órás
pihenőidőhöz kell kapcsolódnia, és a harmadik naptári hét végéig kell
megtörténnie.
Nemzetközi, nem menetrend szerinti személyszállítás esetén a heti pihenőidő
átvihető a következő hétre, ekkor a heti pihenőidő:
- Legalább 90 egymást követő óra. Legkésőbb a 12. napi vezetési időszak után,
vagy a 12. munkanap után, vagy a 90 órás kétheti vezetési idő elérésekor meg
kell kezdeni.
- Csökkenthető:
- a) legalább 72 egymást követő órára, ha a járművezető otthon, vagy a jármű
telephelyén tölti el,
- b) legalább 48 egymást követő órára, ha a járművezető máshol tölti el.
Minden csökkentést ugyanannyi órával pótolni kell. A pótlásnak legalább 8 órás
pihenőidőhöz kell kapcsolódnia, és a harmadik naptári hét végéig kell
megtörténnie.
Az egyik héten kezdődő és a következő héten folytatódó heti pihenőidőt e két
hét bármelyikéhez hozzá lehet kapcsolni.
Eltérés az előírásoktól: A közlekedés biztonságának veszélyeztetése
nélkül, a személyek, jármű vagy rakomány biztonságának megőrzése érdekében, a
megfelelő parkolóhely eléréséig lehetséges. Az eltérés módját és okát az
adatrögzítő lap hátoldalára rá kell jegyezni.
Példák: - A vezetési idő lejárta előtt meg kíván állni a
járművezető, de a kiválasztott parkolóban nincs szabad hely. Ekkor a pontos
helyet és a szabad hely hiányát rávezeti az adatrögzítő lap hátoldalára, majd
továbbmegy a következő parkolási lehetőségig.
- Baleset miatt torlódás alakul ki, és a lassú előrehaladás közben a
járművezető túllépi a vezetési időt. A következő parkolóban meg kell állnia, és
a rendkívüli eseményt rávezetni az adatrögzítő lap hátoldalára. Arra azonban
figyelemmel kell lenni, hogy ha a lassú haladás miatt a következő parkolóhelyet
várhatóan a vezetési idő letelte előtt nem fogja elérni a járművezető, akkor a
vezetési idő lejárta előtt meg kell állnia.
- Útépítési munkák miatt torlódás alakul ki. Első alkalommal a járművezető
túllépi a vezetési időt, rájegyzi az adatrögzítő lapra. Az indoklás a következő
alkalommal (pl. másnap) már nem fogadható el, mivel a torlódás kialakulására
előre számítani lehet.
Ha töbet akarsz tudni ettől is akkor
http://www.kff.hu/dokk/main/forum/cmi-18.88953=;DN-43.104973=18.93077;DN-43.40002=18.296958;DN-43.106640=18.106500;N=18.89453&67-296942=cc_click_single-283916&89446&
Fel.
|